Luuk Smits

In mijn studie onderzoek ik de spanning tussen handmatige en machinale arbeid, geïnspireerd door materialen en beelden uit (gesystematiseerde) bouw- en productie-industrie. Mijn werk beweegt tussen uitersten: videocompilaties die de onophoudelijke stroom van bouw- en constructiehandelingen tonen, en balans sculpturen van achteloos verzamelde materialen die een meditatieve rust uitstralen. Ook in gefotografeerde observaties van imperfecties in de openbare ruimte zoek ik naar stilte, reflectie en het niet-ingrijpen als tegenpool van de industriële dynamiek. Door studie en dialoog wil ik inzicht krijgen in hoe ik interventies bewuster kan inzetten, hoe intuïtieve kennis een rol speelt in mijn werk en hoe mijn proces mogelijkheden schept voor verbinding.

< Video installation, Madskills at CCA, Montreal 2024 Beeld: Mathieu Brouillard 2024

Kirsten Hutsch

Mijn CrossYart-studie richt zich op het verdiepen van de theoretische achtergronden van mijn artistieke praktijk waarin ik de relatie tussen realiteit en representatie onderzoek. Centraal staan thema’s als perceptie, werkelijkheid en de rol van bewustzijn. Om deze te onderzoeken, verdiep ik mij in disciplines als kwantumfysica, neurowetenschappen en filosofie. Twee kernvragen sturen mijn onderzoek: Hoe kunnen recente inzichten over perceptie, bewustzijn en de aard van de werkelijkheid bijdragen aan een beter begrip van de ambiguïteit tussen realiteit en representatie in mijn werk? En welke nieuwe perspectieven bieden deze theorieën voor mijn benadering van materialiteit en perceptie?

< Inventory Studio Kruitberg nr.3, Berlijn 2024

Udo Prinsen

Muziek en beeld zijn voor mij onlosmakelijk met elkaar verbonden. Binnen de rijke wereld van muziekvisualisatie spreekt de grafische partituur mij enorm aan. De visuele taal van een partituur, gecombineerd met een live uitvoering door musici, zet al mijn zintuigen in werking, ook de interne. Ik vraag me af of ik, zonder ervaring in de muziek, ook kan componeren. Een grafische partituur biedt mij de mogelijkheid om dit verlangen te volgen: een ingang om als beeldmaker muzikaal de diepte in te gaan. Vragen als: Waar komt deze fascinatie vandaan? Wat doet het met me? Wat vind ik ervan? Wat wil ik ermee, en wat kan ik ermee? staan aan de basis van mijn onderzoek

Berend Strik

De Geopolitieke verhoudingen bevinden zich in een grondige herschikking. Nieuwe mogendheden komen op en gevestigde machtscentra vechten om hun plek te behouden, met grote instabiliteit en oorlogen tot gevolg. Bovendien kampt de gehele wereld met klimaat onvoorspelbaarheden. Hoe om te gaan met deze realiteiten? Ik vraag mij af wat fotografie in deze setting kan betekenen aangezien de camera en het gebruik ervan inmiddels geopolitiek is geworden. Daartoe bestudeer ik het boek van Ariella Azouley: A Political Ontology of Photography (2010) als een van de meest hedendaagse visies op de rol van de camera in conflict. Daarnaast onderzoek ik de verbanden tussen Azouley en Susan Sontag’s boek: On Photography (1973).

<Decipering the Artist’s Mind, Artist’s Studios serie, 2018

Dewi de Nijs Bik

In mijn studie wil ik mij bezighouden met het vormgeven van een experimentele poëtica die zich enerzijds actief engageert - d.w.z. die een kritische houding aanneemt ten opzichte van haar politiek-maatschappelijke onderwerpen - maar die anderzijds ook een vruchtbaar alternatief biedt voor de heersende conventies binnen de westerse, kritische praktijk. Hoe ziet een maatschappelijk-geëngageerde poëzie eruit die niet alleen van een afstand de scheuren in het systeem wil tonen, maar tegelijkertijd het repareren (of " reparatieve") hiervan vindt in diezelfde verscheurdheid?

<Indolente, poëzie bundel, 2023

Roos van Geffen

Tijdens deze studieperiode bij CrossYart wil ik mijn artistieke praktijk verdiepen en onderzoeken in relatie tot de fenomenologie. Dit is de leer van de ervaring, de studie van ons lichamelijke contact met de wereld. Het is een terugkerende inspiratiebron in mijn werk en een manier om in de wereld te staan.

Daartoe zal ik fenomenologie en de relatie met filosofische ontwikkelingen in de eenentwintigste eeuw bestuderen en de link van fenomenologie met kunst en performance.

<Detail Moeder en Kind, 2021, Tweeluik bestaande uit gedigitaliseerde 16 mm kleurenfilm in loop (5:29”), 2 esdoornhouten kistjes van 41×26 cm, zeep, mirre-olie. Gert Jan van Rooij

Victorine Pasman

Zijn we in staat voorbij ons mens georiënteerde denken te komen en om niet-menselijke perspectieven in te nemen? Deze vraag houd mij bezig in het huidige tijdperk van klimaatverandering en zeespiegelstijging. Tegenover de bedreiging van het water voor ons mensen staat ook haar mysterie, onder andere van het leven dat zij herbergt. Ik ben geïnteresseerd in wat we kunnen leren van onderwater organismen in hun habitat; bijvoorbeeld hoe spelen en communiceren ze? In mijn werk is het publiek altijd een belangrijke, interactieve deelnemer en uiteindelijk is mijn doel om via mijn bevindingen uit het onderzoek het publiek deelgenoot te maken van dit niet-menselijke (onderwater) perspectief.

<Jellyfish performance, 2023

Pieke Bergmans

Mijn werkomschrijvingen gaan vaak over het maakproces en het materiële object terwijl ik het wil hebben over actuele, maatschappelijke en culturele kwesties. Met mijn werk wil ik de wereld een spiegel voorhouden en een ervaring meegeven. Het narratief (de zachte kant) blijft vaak in verhouding op de achtergrond. En de techniek (de harde kant) op de voorgrond. De zachte kant wil ik verdiepen met inhoudelijk onderzoek en naar de voorgrond brengen. Deze periode van reflectie bij CrossYart is ook een kans om mijn motivaties helder te krijgen en uit te zoeken welke verhalen het meest urgent zijn om over te brengen met mijn werk.

< fragmenten uit het studie procesdocument, 2024